Jenže když si jednou něco vezmu do hlavy, tak to zkouším tak dlouho, až se mi to podaří. Letos jsem začal s přípravou už brzy na jaře. Bylo mi jasné, že ujet
Ještě večer sundávám z kola brašny a beru si jen to nejnutnější. Budíka mám nastaveného na třičtvrtě na dvě. Říkám si, že je lepší mít časovou rezervu. Mám v plánu vyjet ve dvě. Ale nakonec se odjezd posunul na půl třetí.
Na teploměru je čtrnáct stupňů a je jasno. Že bych měl dneska štěstí na počasí? No uvidíme. Tak že ještě za tmy a svitu měsíce vyjíždím po jedenáctce směr Havířov. Tak brzy nehrozí žádný šílený provoz, jen sem tam projede auto. Neženu se moc rychle, abych se brzy „nevyšťavil“ a neskončil někde v půlce. Ještě za tmy projíždím Ostravu. Zatím to jde celkem v pohodě. Začíná pomalu svítat a to už jsem ve Velké Polomi. Členitější terén mi dává víc zabrat. Ale udržuji klidné tempo s vědomím, že mám poměrně dost velkou rezervu. Za nedlouho míjím ceduli Opava Komárov. To je místo, kde jsem loni dojel. A kvůli špatnému počasí jsem se vrátil zpátky. Jestli jsem říkal, že do Opavy je kopcovitý terén, tak z Opavy do Bruntálu je ještě kopcovitější. A nejenom kopce, ale i vítr je proti mně. V Horním Benešově dělám zastávku abych do sebe nacpal nějakou tu energii v podobě čokolády. A brzy zjišťuji, že ji budu potřebovat. Na autobusovém jízdním řádu je napsáno, že do Bruntálu na nádraží je
A konečně vidím před sebou bod, kde možná dneska dojedu. Přede mnou je jako na dlani město Bruntál a tam v pozadí vyčnívá silueta vysílače na Pradědu. Zdá se mi to až nemožné, že tohle dneska zvládnu.
Projíždím městem a namířím si to směrem- Rudná pod pradědem, Malá Morávka. Před stoupáním na Hvězdu si dávám pauzu a konzumuji poslední zbytky svačiny, kterou jsem si vzal sebou. Z Malé Morávky šlapu do táhlého kopce klidným tempem s tím, že jsem už nedaleko cíle. Z klidného tempa mě vyruší pravidelné kovově znějící ťukáni, které se ozývá někde za mnou. Když se ohlédnu, vidím běžkaře na kolečkových lyžích. Odráží se tyčkami s železnou pravidelností a pomalu mě dojíždí. Říkám si, že by byla ostuda, kdyby mě nakonec ten chlapík na kolečkách předjel a tak zvyšuji obrátky. Ťukání se pomalu ztrácí, až úplně utichne. To už přijíždím na Hvězdu. Dopřeji si chvilku pauzu a poslední, 9 kilometrový úsek zahajuji od závory, před níž jsou seřazeny autobusy, čekající na výjezd na Ovčárnu. Sotva vyjedu, ozývá se opět nějaké ťukání. Tentokrát to není běžkař, ale ten nepříjemný zvuk se ozývá z mého kola. Po chvilce zjišťuji nepříjemnou skutečnost. Začal se mi rozpojovat řetěz. Z nářadí vyndávám nýtovač a pokouším se dát řetěz do původního stavu. Ale smůla. Tlačný kolík na nýtovači se mi ohnul a všechny moje pokusy ztroskotaly. Zastavuji prvního cyklistu, který kolem mě projíždí a ten mi ochotně řetěz pomohl dát do původního stavu. Tímto bych chtěl neznámému bikerovi poděkovat, protože bez jeho pomoci, bych těžko mohl pokračovat dále. Stoupání není zas až tak vražedné a já pomalu ukrajuji metr za metrem. Na Ovčárně si dávám ještě krátkou pauzu, abych pořídil pár snímků a přede mnou je už poslední kilometr a půl dlouhý úsek.
Konečně jsem na hoře. Trasu jsem zajel za
Možná si někdo řekne, že jsem blázen, ale já jsem si chtěl prostě vyzkoušet, jestli takovou porci kilometrů jsem schopen zvládnout. A bylo jich rovnou 282. Trasu jsem ujel i s přestávkami za
Autor: Václav Hus
Foto k tomuto článku najdete zde