Za dřevěnicemi Horní Lomné

Autor: Pavel Zubek <zubek.pavel(at)seznam.cz>, Téma: Turistika, Vydáno dne: 22. 03. 2009

Na dnešní den jsem slíbil Erči výlet na Pustevny, ale mám bolesti břicha a neustálý průjem. I venku to nevypadá na extra výhledy do širokého okolí. Spíše to vypadá na sněžení. Kolem 11:00 se mé břicho zklidnilo a já nabízím zklamané Erči aspoň malý výlet do přírody, do hor, do míst, kde je krásně, i když je zataženo. Pojedem do zhruba 30 km od Třince vzdálené Horní Lomné, na Přeláč. Ta nebo ten je znám svou dřevěnicovou zástavbou. Chaloupky tu zhruba stojí 150 let. Některé déle, jiné kratší dobu.

Auto parkujeme na parkovišti autobusové točny Horní Lomná-koupaliště. Bazén tam již dlouhá léta není, ale místo něj vybudovali nové sportoviště. My se vydáváme směrem k lyžařskému vleku na Přeláči. Zasněžená cesta dost klouže. Některá auta s lyžemi na střeše, ale bez řetězů tu občas blokují provoz, ale nás to nezajímá. My si prohlížíme v úzkém údolí dřevěnice, které se rozprostírají od nejnižších poloh(potok) až k samotnému hřebeni. Převýšení místních kopečků je zhruba 200 výškových metrů, což je pořádný stoupák, když si představím, že musíte vynést od autobusu nákup až do nejvýše položené dřevěnky, tak jdete třeba i hodinu! A v zimě?! To nechci raději ani popisovat, jen naznačím: Důchodci například nesejdou v zimě do údolí do doby, dokud roztaje sníh!!! Žijí ze zásob, které si na podzim museli vytvořit! Ano i tak se ještě ve 21.století žije! Pracující v třinecké huti vstávají ráno ve 2:30 na šichtu!!!
Ale vrátím se k naší vycházce. Po příchodu k spodní stanici vleku, kde je krásně živo, si toto místo trošku obhlídneme a pak pokračujeme ještě výše směrem pod Muřínkův vrch, jenž leží na hraničním hřebeni Beskyd se Slovenskem. Asfaltka již dávno přešla do lesní cestičky, která je však prohrnuta.
My nejdeme po turistické stezce, ale jen tak po silnici. Sledujeme okolí již z pěkné výšky. Mraky se převalují po sjezdovce, kterou sledujeme mezi stromy. Jen občas spatříme kousek místa osvětleného sluncem. Pozorujeme místní roztroušenou zástavbu, typickou pro Beskydy, a já si to i fotím. Jsme na konci silnice, dále to není schůdné. Musíme se tedy stejnou trasou vrátit zpět.
Ani se to nezdá, ale ušli jsme kolem 8 km. Tuto vycházku doporučuji i vozíčkářům, kterým se nabízí asfaltová silnice zhruba 3km dlouhá, ale se stoupáním. To samé pak budou muset sjet zpátky k autu nebo Busu. Myslím, že fyzicky zdatný vozíčkář zvládne tento 6km výlet sám, ale musím říci, že nemám osobní zkušenosti s tímto handicapem a mohu se mýlit!!!
Odpoledne se vracíme domů a mně to zase nějak divně kručí ve střevech....