ADRŠPAŠSKO, BROUMOVSKO

Autor: Pavel Zubek <zubek.pavel(at)seznam.cz>, Téma: Turistika, Vydáno dne: 03. 10. 2009

Ačkoliv jsme měli Adršpach a okolí naplánováno již mnohokrát, teprve teď se nám podařilo návštěvu těchto rozmanitých skalních útvarů absolvovat. Dopomohl nám k tomu také i letošní slunečný podzim. Poslední zářijový prodloužený víkend měl vlídnou tvář a my si ho náramně užívali.

Adršpašské skály jsou, jak je známo, hojně navštěvovány, takže jsme raději zvolili brzkou dopolední hodinu k prohlídce. Ubytování jsme měli přímo v Adršpachu, takže nebyl problém s volným parkovacím místem. Pěkně pěšky to bylo od chaty  k pokladně asi 10 minut. A dobře jsme udělali, že jsme si přivstali, protože cestou nazpět se sem již hrnuly davy lidí. Tohle je asi jediné, co člověku tak trochu kazí celkový dojem z tohoto turistického okruhu. Přesto rozhodně stojí za podívání. Trasa není nijak náročná, volným krokem se dá ujít za tři hodinky.

Další den naše kroky směřovaly na Broumovské stěny. Na rozdíl od Adršpašských skal je tady klídek a nechodí sem tolik turistů. Auta jsme nechali na parkovišti pod chatou Hvězda. Je dřevěná, postavená ve švýcarském slohu s terasovitou vyhlídkou. Vedle ní stojí krásná barokní kaple Panny Marie Sněžné s půdorysem ve tvaru hvězdy. Po červené jsme se vydali krátkým okruhem k Supímu hnízdu, kde se opět můžeme rozhlížet z hřebene po okolí. Pomalu pak sestupujeme Kovářovou roklí zpět ke Hvězdě. Celou cestu prohlížíme rozmanitost tvarů pískovcových skal, příroda tu není jednotvárná a mně osobně se líbí o něco víc než slavný Adršpach. Snad je to tím klidem a přírodou více divokou. Ráda bych se sem vrátila a věnovala prohlídce těchto skal více času.

Za zmínku stojí i naše malé odbočení k Jiráskovým skalám se zámečkem Bischofstein s Černým jezírkem. Nachází se v blízkosti Teplic nad Metují.
Je zde velmi příjemné odpočinkové místo, hlavně pro rodiny s dětmi.

Odpoledne po túrách jsme trávili na chatě Květa v Adršpachu, odkud je parádní pohled na skalní útvary. Bylo příjemné se ráno probouzet a za pomalého přibývání slunečního svitu sledovat odkrývající se skály. Ubytování je zde kouzelné a není drahé. Na chatě nechybělo nic k příjemnému pobytu, včetně večerního ohýnku v krbu. Ačkoliv je v okolí poměrně hodně chat, jsou situovány tak, že pocit soukromí, klidu a ticha nám zde rozhodně nechyběl.
Kdo by si to rád užil, stejně jako my, tak tady je odkaz na chatu Květa - http://adrspach-ubytovani.eu/cs/, vřele doporučujeme.

Cestou zpět na Moravu jsme ještě nemohli nenavštívit Hospital Kuks se sochařskou výzdobou Matyáše Bernarda Brauna znázorňující lidské Ctnosti a Neřesti, barokní lékárnu U granátového jablka, České farmaceutické muzeum a hrobku zakladatele Kuksu Františka Antonína Šporka.

autor: Táňa Havlíčková

foto: zde

Poznámka redakce: I já, Pavel Zubek, jsem navštívil tyto nádherné skály a musím souhlasit s Táňou, že je tam opravdu krásně a že stojí toto místo navštívit! Sami i na snímcích vidíte, že to dokáže projít i malé dítě! Mé snímky můžete vidět: zde