Den otevřených sklepů v Čejkovicích

Autor: Pavel Zubek <zubek.pavel(at)seznam.cz>, Téma: Cykloturistika, Vydáno dne: 12. 09. 2010

Čas plyne jak voda a opět je tu poslední prázdninový víkend. Víkend, kdy v malé obci Čejkovice Sdružení vinařů Čtvrtečníci pořádá akci zvanou „Den otevřených sklepů“. Během letošního putování na bajkořích se s klukama domlouváme o účasti na této akci. Víkend si prodlužíme o pátek a obohatíme jej o cyklo vyjížďky okolím.

Nejkritičtějším bodem je zajištění noclehu. Přímo v Čejkovicích je nutné mít nocleh zajištěn dlouhodobě dopředu. Naštěstí v blízkém okolí je ubytovacích kapacit dostatek. Jirka zajišťuje nocleh v soukromém ubytování Pod lesíkem v Čejči. Tady jsme byli ubytování i vloni, kdy nám začínalo putování do Visegrádu okolo Dunaje.
V pátek ráno se scházíme u našeho domu, nakládáme kola na přívěs a vyjíždíme směr jižní Morava. Cesta je pohodlná a rychlá, já s Rumkem vzadu tak trochu pochrupujeme. Po 8,00 hodině parkujeme u památníku „Mohyla míru“. Jsme tady moc brzo, ještě tu není ani výběrčí za parkovné. Z přívěsu sundáváme kola a jdeme si tento památník prohlídnou zblízka. Mohyla míru je první mírový památník v Evropě. Historicky je spojena s Bitvou u Slavkova (2. 12. 1805) a stojí na Prackém kopci asi kilometr jižně od obce Prace, v místě rozhodujícího vítězství Francouzů nad Rusy a Rakušany. Blízko mohyly byl v 21. století odhalen také pomník rakouské brigádě gen. majora Jirčíka, která se vyznamenala při obraně tohoto návrší během bitvy. Pobyt na Mohyle míru nám zpříjemnila ranní káva ve zdejší kavárně, jejíž otevírací doba je přizpůsobena otevírací době památníku. Je zde i prodejna suvenýrů.
Na kolech sjedeme na parkoviště, kde zaplatíme parkovné a z kopce dolů ubíráme směr Rajhradice. Po několika stech metrech projíždíme okolo radaru NATO střežící vzdušný prostor nad Moravou, je 30 metrů vysoký a tvoří je mohutná kopule. Po vedlejších silnicích projíždíme Telnice, Otmarov a Rajhradice. Pro Jirku je to jízda s nostalgií, neboť za svých mladých let v Rajhradicích vykonával základní vojenskou službu. Dnes tady sídlí jedna z poboček společnosti SIAD Czech spol. s.r.o., která se zabývá vývojem, výrobou, distribucí a prodejem technických, speciálních a medicinálních plynů.
Po malé obhlídce tohoto místa pokračujeme do Rajhradu. Naší pozornosti neuniká rozsáhlý komplex benediktinského kláštera jehož původ pochází z roku 1048. Dnešní podoba kláštera je z roku 1739. Komplex kláštera je tvořen početným souborem jednopatrových budov kolem několika nádvoří. Dominantu klášterního areálu tvoří kostel sv. Petra a Pavla. V části kláštera sídlí Památník písemnictví na Moravě, expozice Muzea Brněnska. Jelikož Rumka staré budovy a historie moc nezajímá, úkolujeme ho hlídáním našich bajkořů. Já, Palo a Jirka si kupujeme vstupenky a absolvujeme hodinovou prohlídku knižní kulturou a dějinami vzdělanosti. Duch historie na nás zapůsobil návštěvou benediktinské knihovny (celkem 65 000 svazků), kterou reprezentuje honosný historický sál s otáčivým globusem, univerzálními hodinami a největší moravskou sbírkou středověkých rukopisů. V této době zde probíhá i několik výstav, např. Encyklopedická výstava moravských ex libris ze sbírek M. Riedla a výstava k devadesátinám nedávno zesnulého spisovatele Ludvíka Kundery (22. 3. 1920 - 17. 8. 2010).
Teď musíme udělat radost i Rumkovi. Jedeme si prohlídnou zdejší nádraží s vláčky. Počasí nám prozatím přeje, i když je zataženo a občas spadne pár kapek je celkem teplo. Cestou zpátky se zastavujeme na speciální světlé pivo „Kvasar“ s přídavkem medu. Z Rajhradu odbočujeme na Rebešovice, dále přes Chrlice, Tuřany, Kobylnice do obce Prace, kde nás čeká dnes jediné velké stoupání na parkoviště k Mohyle míru. K autu přijíždíme v pravý čas, neboť deštík se mění ve slejvák.
Jedeme se ubytovat. Je relativně ještě málo hodin, venku leje a sedět do večera v hospodě se nám nechce. Jedeme na krátkou přátelskou návštěvu za cyklocestovatelem Jožkou Trabalkou na Slovensko. Kolem 20,00 hod. jsme zpátky v Čejči, ještě se zajdeme do místní restaurace na večeři a pak už hajá do hajan.
Je sobotní ráno, polojasno asi kolem 20°C. Po vydatné snídani s bůčkem v  9,30 hod. autobusem jedeme do 6 km vzdálených Čejkovic. Letos se  koná již VI. ročník Dne otevřených sklepů v Čejkovicích. Dnešní putování mezi sklepy zahajujeme ve sklepě „Na Bařině“, kde Palo předává knihu „80 let třineckého hokeje“ fanouškovi Třinečáků, spolumajiteli tohoto sklípku Tomáši Hajduchovi.
Postupně procházíme všemi 23 sklepy (letos se rozrostly o 2 sklepy) a nevynecháváme ani ochutnávku v pěstitelské pálenici, kdy letos je i možnost nákupu destilátů a likérů. Během dne se několikrát potkáváme i s kolegy Pavla a Jirky z práce. Na oběd jdeme do sklepní vinárny u Templářů, kde velice dobře vaří. V 19,00 hod. se autobusem vracíme zpět do Čejče, ještě zajdeme na večeři a jdeme do hajan.
            Ráno se všichni čtyři probouzíme v dobré kondici, nikomu nebylo špatně a tak před odjezdem domů volíme asi 30 km cyklo okruh. Pavla láká návštěva obce Šardice, kde by se měly nacházet pozůstatky dolů. Těžba lignitu (hnědé uhlí) v Šardicích sahá až do roku 1830. Poslední důl Dukla byl uzavřen v roce 1993.

Ze Šardic jedeme polní, lesní a nakonec silniční cyklostezkou okolo rybníka do vinařské obce Mutěnice. Poslední úsek cesty do Čejče vede po šotolině. Ve 12,30 hod. již s naloženými koly na přívěsu vyrážíme k domovu. Cestou se zastavujeme na rychlý oběd, v Hustopečích přibíráme jednoho třinečáka a krásný víkend je za námi.