Prvomájový cyklovýlet 2013

Autor: Pavel Zubek <zubek.pavel(at)seznam.cz>, Téma: Cykloturistika, Vydáno dne: 09. 05. 2013

Stalo se již tradicí, že občané Českého Těšína a okolních obcí se na 1.máje sejdou a vyjedou někam do přírody na kolech. Letos i v chladném počasí se podařilo vyjet do polského pohraničí.

Je prvomájové ráno, venkovní teplota 9°C, obloha je zatažená a mírně mrholí. Dostávám první omluvné SMS-ky, myslím, že nepřijde nikdo. Před devátou s napětím čekám u KC, za chvíli přijíždějí první nadšenci cykloturistiky. Pan Ručka s dcerou Aniou a synem Mariánem, po chvilce přijíždí Marek Hławiczka se svojí rodinou a Lukáš Juhaščík. Již je to veselejší. Krátce po deváté vyrážíme k Bille, tam nás čeká překvapení – velký dav netrpělivých cyklistů. Po přivítání krátce popíšu trasu, kudy pojedeme, všechny upozorňuji na dodržování bezpečné jízdy a pan Ručka vyprošuje Boží ochranu na cestě. V 0920 vcházíme do podchodu, na druhé straně usedáme na kola a jedeme směrem na Cieszyn. Hned ze začátku nás čeká první velké dlouhé stoupání, někteří – včetně mě musí tlačit. Myslím, že to zatím nikomu nevadí. Zastavujeme krátce u židovského hřbitova a v tichosti se zamýšlíme nad osudem těchto lidí během II. světové války. V části Pastwiska zastavujeme znova pro technické problémy na několika kolech, které rychle odstraňujeme a pokračujeme dál. Přijíždíme do obce Zamarski, tady je první cíl naší cesty, je to dřevěný kostelík z r. 1730. Krátce si ho z venku prohlížíme a také odpočíváme. Pokračujeme dál, tentokrát už z kopce a zakrátko přijíždíme do obce Hažlach, tady jsme si chtěli něco koupit, ale všechny obchody jsou zavřené – zapomněli jsme že je svátek, ale nám to nevadí, aspoň se nezdržujeme. Opatrně přejíždíme hlavní cestu Cieszyn – Katowice a dostáváme se do Koňczyc Wielkich, tady je druhý dřevěný kostel, prohlížíme si ho jenom z povzdálí, protože právě probíhá pohřeb a my nechceme rušit. Kousek dál zastavujeme u opuštěného zámku, který ještě nedávno sloužil jako dětský domov. Proč už tam nejsou děti, jsme se z informační tabule nedověděli, asi ho vrátili původním majitelům a teď chátrá.
Pokračujeme dál a po několika kilometrech se dostáváme k slíbenému ZOO parku, který ještě není v provozu, po prosbách nás pouštějí dovnitř. Zklamání z malého počtu zvířat se přesouváme k pěkně opravenému zámku v Kaczycách. Skoro všichni se jdeme občerstvit do zámecké restaurace. Asi po hodinové přestávce pokračujeme krásnou alejí, projíždíme kolem rybníků, které obhospodařuje místní pan Hławiczka. Míjíme vkusně upravené domy a zahrady. Cesta nás dovedla k třetímu nejstaršímu dřevěnému kostelu z r. 1620, obdivujeme, že taková stavba vydržela tak dlouho. Po krátké přestávce pokračujeme přes Pogwizdow, míjíme nefunkční šachtu Morcinek. Vjíždíme do obce Marklowice, kde děláme poslední zastávku, tady se oficiálně loučíme a v poklidném tempu vjíždíme do Cieszyna. Za hraničním mostem se rozjíždíme do svých domovů.
Cyklovýletu se zúčastnilo 28 lidí, trasa měřila asi 40 km, nikdo neměl nějaký technický problém ani defekt a díky Bohu se nikomu nic nestalo.

Všechny cykloturisty zdraví a na příští výlet se těší Straňák Josef.