Hlavní menu

Nej komen.

Databáze je prázdná!

Placená reklama
Sem vložte text i s HTML syntaxí nebo si vyberte některou z předdefinovaných šablon. Součástí předdefinových šablon jsou i systémové bloky!

* Čantoryje

Vydáno dne 26. 07. 2009 (4407 přečtení)

Čantoryje je tajemným vrcholem Slezských (Těšínských) Beskyd, vlastně je i nejvyšším (995 m.n.m.). V lůně této hory spí rytíři, kteří procitnou, když bude Slezské zemi nejhůře! Tedy jakási obdoba Blaníckých rytířů.

Osobně jsem na Čantoryji nebyl již několik let, tak jsem si řekl, že o letošní dovolené bych mohl zajít zkontrolovat stav české chaty na Čantoryji a také zjistit, jak tento vrchol vyhovuje polákům, jelikož jsme nějaký ten pátek v Únii a oni už nemusí mít pasy při vstupu na naše území. Lanovka je vyveze kousek pod rozhlednu a pak všichni peláší k české chatě na české "cepovane pivo".

Vycházíme z Nýdku po červené značce, po Rytířské stezce. Hic je abnormální! Ve stínu je kolem 30°C! Ve složení: já, Erča a kolega z fotoklubu - Marcel, stoupáme pod plnou sluneční palbou vzhůru Nýdkem do lesních úbočí Čantoryje. Nikde ani živáčka, jen my se potíme a grilujeme. Kdo by v také časy šel na hory, když v Nýdku na náměstí odpoledne probíhá slavný Bierfest s hvězdou večera Věrou Špinarovou. Zpátky se tam stavíme a ochutnáme nějaká piva. Zjišťuji ještě jednu špatnou věc. Nechal jsem doma foťák! Musím fotit mobilem! Já, který nedá dopustit na zrcadlovku nebo aspoň opravdu kvalitní kompakt!

Cesta nám uběhla velice hladce až k samotné chatě na Čantoryji. Tady je živo! Poláků jak much! A chata? Ta je v žalostném stavu! Jakoby se tu  za těch posledních 20 let nic nezměnilo. Přitom návštěvnost tu je vysoká! Funguje jen jakýsi bufet a venku se griluje maso a klobásy. Pivo je tu v nabídce snad od čtyř pivovarů a polákům chutná! Chutná i nám, ale určitě by šlo načepovat lépe.

Sleduji naše severní bratry a koukám na jejich obuv. Některé ženy mají krásné lodičky na podpatcích, jiné zase klapky jako k moři, drží jen na palci. Děti mají něco jako papučky! Přitom úsek mezi lanovkou a rozhlednou je dlouhý zhruba 1 km a jde se jakoby ve vyschlém řečišti! Balvan přes balvan. Nohy trpí jak zvíře, když nejsou v pevné obuvi. Za posledních zhruba 25 let, co tu chodím, se tedy z jejich strany kultůry turistiky nic nezměnilo.

K rozhledně je to asi 300 metrů od naší chaty. Zajdeme tam a kukneme, co nového na samotném vrcholu. Tady je to jako na Václaváku v Praze. Děti na koníčkách, všude plno lidí, stánky s suvenýry nejen klasickými z této oblasti, ale i s tričky s metalovými potisky. Raději se vrátíme zpátky.

Při sestupu se dusno nedá už vydržet! Sledujeme tvorbu Cumulusů(květáků), česky řečeno bouřkových mraků. Z toho asi něco bude!  Ještě scházíme z stezky k zajímavému bodu, o kterém jsem až doposud nevěděl. Turistická stezka, vedla kdysi totiž jinudy. O co se jedná? Jde o skálu v místním lese. Na počátku 17.století po Bílé Hoře, se ve Slezsku ukrýval evangelický kněz Jiří Třanovský, který zde na těchto skalách kázal na tajných mších místním evangelíkům. Na památku těchto událostí je i na skále pamětní deska, kterou si musím vyfotit. Nyní však už rychle do Nýdku, tam sednem někam pod přístřešek, dáme si pivko a budeme v pohodě.

Na náměstí v pohodě nejsme. Chtějí vstupné 100,-Kč. Řeším to tak, že pouze já vstupuju do areálu pro rojberku(šašlík) a hned se vracím zpět. Platit jsem za vstup nemusel. Sedíme na zemi a obědváme skvělou masitou specialitu. Pívo si dáme v hospodě. Mezi tím už leje jako z konve! Naštěstí je to jen přeháňka.

Po příjezdu domů se nadobře spustil vydatný slejvák s bouřkou a lilo až do rána, ale my jsme si už v pohodičce vychutnávali kávu a blahořečili si, že jsme zase udělali něco zdravého pro náš organismus. Vždyť 10 km pochod není až zas tak marný.

autor: Pavel Zubek

foto: zde

Celá tisková zpráva | Počet komentářů: 3 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

Čtenář

Spolupráce
Cyklocestování
SILESION
Film, podle kterého by měli podnikatelé jednat s lidmi
Cyklocestovatelé, kteří objeli celý svět: Lucka a Michal
Cyklistický e-shop se zajímavými podstránkami